Banjo
Banjo
Banjo-MH
Banjo-MH
DuoBanjo
DuoBanjo

Banjo-MH - popis konstrukce

Křídlo má profil SM701 v obdélníkové části, v lichoběžníkové části přecházející do FX60-126. Konce křídel jsou opatřeny winglety s integrovanými opěrnými kolečky. Základem konstrukce je skříňový nosník z překližky a žebra ze smrkových hranolů. Přední část žeber je z pěnového polystyrenu. Náběžka je potažena překližkou a tvoří torzní skříň. Zadní část křídla je polepena polyesterovou tkaninou. Na horní straně křídla jsou umístěny výklopné aerodynamické brzdy. Křidélka dřevěné konstrukce jsou potažena polyesterovou tkaninou. Ovládání křidélek je táhly z duralových trubek. Křídlo s trupem spojují profilované vzpěry. K centroplánu je křídlo upevněno v místě nosníku a u odtokovky.

Trup včetně kýlové plochy tvoří laminátová skořepina. Skořepina je vyztužena překližkovými žebry, které současně slouží jako závěsy křídel, vzpěr, záchranného systému, kol podvozku a jako závěs pohonné jednotky.

Kabina je uzavřená, s jednodílným překrytem pilotního prostoru z Makrolonu. V překrytu je větrací okno. Řídící páka je klasického provedení. V kabině je ovladač aerodynamických brzd (na levé straně kabiny), ovladač otáček motoru (na levé straně kabiny), přepínač sklápění pohonné jednotky, vypínač zapalování, tlačítko startéru, ovladač zarážky vrtule a hlavní vypínač (na pravé straně). Kabina je větrána ventilačními otvory v palubní desce. Sedačka pilota je přestavitelná a je vybavena čtyřbodovými pásy.

Pevný podvozek je opatřen neodpruženým kolem o průměru 400 mm vpředu a neřiditelným ostruhovým kolem o průměru 140 mm vzadu. Kolo je vybaveno kotoučovou brzdou, která je ovládána brzdovou pákou umístěnou na řídící páce.

Ocasní plochy jsou "T" typu. Vodorovná ocasní plocha s modifikovaným profilem Wortmann FX-71-L-150/30 má podobnou konstrukci jako křídlo.

Ovladače a přístroje. Letoun je vybaven palubní deskou osazenou rychloměrem, variometrem, výškoměrem, otáčkoměrem, palivoměrem a teploměrem motoru, dále kompasem a příčným sklonoměrem. Panel s přepínači pro ovládání pohonné jednotky je na pravé straně kabiny. Přístrojové a navigační vybavení lze přizpůsobit požadavkům zákazníka.

Systém řízení. Ovládání křidélek a VOP je prostřednictvím táhel s koncovkami vybavenými výkyvnými klouby. Páky jsou uloženy na ložiskách. Nožní řízení směrovky je lankové. Ovládání aerodynamických brzd je rovněž lankové s pružinami.

Elektrický systém. Zdrojem energie je baterie 12V-14Ah, která je dobíjena za chodu motoru. Baterie je používána pro zvedání a spouštění pohonné jednotky a pro elektrický startér.

Palivový systém. Hliníková nádrž o obsahu 14 litrů je umístěna v trupu. Je vybavena plovákem pro snímání množství paliva. Nalévací otvor je pod křídlem na levé straně trupu. Pohonná jednotka. K pohonu je použit motor HIRTH F33 B se startérem a řemenovým reduktorem, pohánějící dvoulistou vrtuli. Pohonnou jednotku lze zaklápět do trupu a vyklápět ven v průběhu letu.